Overtrekbocht (stallturn):
Op de meeste vliegterreinen van clubs zullen weinige echte overtrekbochten te zien zijn, tenzij er enkele goede kunstvluchtpiloten onder de leden zitten. Bij een overtrekbocht moet het model zo steil klimmen tot het praktisch overtrokken raakt. Bedien vervolgens het richtingsroer om de neus 180° te laten draaien, waarna het toestel weer verticaal naar beneden komt. De meeste vliegers bedienen het richtingsroer bij een te hoge snelheid met als gevolg, dat het meer een nauwe wing over bocht is dan een werkelijke overtrekbocht.
Begin de overtrekbocht met een duik om wat extra snelheid te krijgen en trek het toestel op, met de vleugels vlak, totdat het model verticaal omhooggaat. Die extra snelheid geeft ons de tijd om kleine correcties te geven, zodat de romp werkelijk verticaal is en ook blijft. Sluit het gas vervolgens af en als de snelheid van het vliegtuig tot overtreksnelheid is teruggevallen (dit moment valt slechts uit ervaring te leren) geef dan volle uitslag aan het richtingsroer.
Evenals bij een langzame rolvlucht zal je waarschijnlijk bemerken, dat het model beter in de ene dan in de andere richting draait. Als het vliegtuig verticaal omlaag gaat, bedien dan geleidelijk het hoogteroer en geef, zodra het effect zichtbaar is, meer gas. De overtrekbocht is een moeilijke figuur om consequent uit te voeren en vergt veel oefening.
Stall turn ; Engelse tekst
The stall turn, also called a hammerhead turn, makes use of the airplane’s rudder and is a relatively simple maneuver to perform.
The aim of the stall turn is to perform a vertical climb, reduce power at the top to quickly stop the climb, while simultaneously applying full rudder to rotate the plane through 180° about its CG position, or thereabouts.
Hier komt een film in Mode 1 gevlogen. Het is maar een voorbeeldfilmpje om te kijken of de kwaliteit enz goede is.
Goede raad bij het oefenen:
Oefen op de simulator:
altijd met hetzelfde vliegtuig
neem voldoende hoogte
weet wat je wilt doen
overdenk je escape voor als het misgaat
Op de diverse simulatoren zit de mogelijkheid om je vordering op te nemen. Kijk deze eens terug. Op de Sim Real Flight zit de mogelijkheid om het beeld langzamer te zetten. Dan kun je nog beter zien wat je goed/minder goed doet.