Kom wat hoger dan kruishoogte (wel goed zichtbaar) aanvliegen. Geef licht up, voor het toestel midden voor is. Geef voor het toestel voor je is rustig, maar voldoende rolroer links (Voldoende is zoveel dat het toestel een relatief snelle rol maakt. Laat het toestel doorrollen tot het weer recht licht. Stuur dan rolroer neutraal. Geef vlak voor het einde ook weer licht up.  Oefen dit een paar keer tot je weet hoe je toestel zich gedraagt en je weet hoeveel rolroer je moet geven voor een snelle rol.

Om de rol na het oefenen mooier te maken kun je, als het toestel ondersteboven is gerold, ligt down sturen en meteen weer down neutraal.  

De meeste toestellen rollen beter in de ene richting, meestal naar rechts, dan in de andere, dus experimenteer met uw model om daar achter te komen. Begin met langzame schroefrollen op de juiste hoogte, zodat er voldoende ruimte is om het vliegtuig door te trekken.

Begin een rolvlucht met de neus in de wind en met vol motorvermogen en de neus enigszins licht omhoog gericht (zie afb.). Geef volle uitslag aan de rolroeren en als het toestel door de verticale stand heen bijna ruggelings vliegt, geef dan voldoende neerwaarts hoogteroer om de neus van het toestel iets boven de vlieglijn te houden.

Kom niet in de verleiding om het toestel precies recht te houden, maar breng de neus iets up voor je aan de rol begint. Want bij een rol zal het vliegtuig omlaag gaan.

Is de rol bijna voltooid, kan het zomaar zijn, dat je vliegtuig iets doordraait of juist net iets te kort komt om recht te vliegen. Dus op tijd corrigeren.

Als de roll goed gaat en daarna ook de looping en het rugvliegen ( op z’n kop vliegen) kun je er een combinatie van maken.

Goede raad bij het oefenen:

Oefen op de simulator

Altijd met hetzelfde vliegtuig

Neem voldoende hoogte

Weet wat je wilt doen

Overdenk je escape voor als het misgaat

Oefen de oefeningen twee kanten op. Dan ben je niet afhankelijk van de windrichting

Op de diverse simulatoren zit de mogelijkheid om je vordering op te nemen. Kijk deze eens terug.