Er wordt nog te vaak met een zwever – zo uit de doos – gevlogen. Net of je een zwever niet zo kunt instellen, dat hij prettig vliegt en je de meeste aandacht kunt geven aan het zoeken naar thermiek en andere vliegzaken.

Met mijn zwever, met alleen maar ailerons, met een motor voorop met een inklapbare propeller sta ik voor het eerst op Uddel. Ik heb mijn brevet gehaald en wil nu echt alleen proberen de zwever de lucht in te brengen en dan weer netjes te landen. Gelukkig zijn er op het veld meerder vliegers, zodat het “opgooien” van mijn zwever geen problemen oplevert. Mijn zwever stijgt naar 50 meter en ik ben dik tevreden. Had in gedachten een rondje te vliegen en weer te gaan landen, om dat in ieder geval goed onder de knie te krijgen. Iemand naast me riep echter: “Wat doe je nu?” “Je moet veel hoger, het is geen motorkist, het is een zwever; hup omhoog met dat ding”. Maar ja nog hoger. Hij was al zo hoog, maar ja. Hoger en hoger ging de zwever. De eerste fladderwolkje nam ik waar rond de zwever. Nu was het echt genoeg. De motor uitgezet en zeer benieuwd wat er nu ging gebeuren. Ik had alles nog in de hand. Het vliegtuig deed wat ik wilde, maar het was wel erg hoog. Mijn gedachten waren al bij het tot stukjes schuim verworden zweverresten. Maar langzaam draaide ik enkele zeer grote rondjes en tot mijn verbazing kwam het vliegtuig netjes naar beneden. Begon weer aan mijn aanvankelijke plan te denken. Netjes landen en kijken of dat lukt en dan weer opnieuw omhoog. Ik kwam netjes op het veld uit. Ver boven de bomen. Een mooiere invalshoek kon ik me niet indenken. Gelukje. De zwever mooi recht. Dat wordt een toplanding. Toen gebeurde er iets waar ik nog geen grip op had. Het vliegtuig ging naar beneden en dus ook steeds sneller. Maar ja, ik had een mooie afstand en een mooie invalshoek. Gaat dus wel goed komen dacht ik nog. De zwever scheerde anderhalve meter boven de grond richting middenstip van Uddel. Bijna bij de middenstip trok ik de neus iets op, zoals ik geleerd heb bij het motor vliegen. Ik denk nog toppie landing. Maar wat gebeurt er; de zwever denk: “Ik mag weer omhoog”, “Ik heb lift” en hij zweefde mooi rechtdoor helemaal over het veld heen. Hier had ik dus een mogelijkheid willen hebben om de snelheid van de zwever eruit kunnen krijgen, maar ik heb dus maar weer gas gegeven en de zwever ging mooi omhoog. Uiteindelijk kwam de zwever natuurlijk wel netjes terecht op ons mooie vliegveld, maar er moet wel het een en ander in de zender ingesteld worden. Maar wat: ik ga de mogelijkheden eens doornemen.

Laten we ons beperken tot 3 types van zwevers met motor

Zwever met alleen ailerons

Zwever met ailerons en kleppen

Zwever met ailerons en verstoorders

Dan gaan we eerst kijken naar wat definities en begripsbepalingen om niet in spraakverwarringen terecht te komen.

Algemene begripsbepaling bij het zweven

Instellen van een motorzwever met alleen ailerons

Instellen van een motorzwever met ailerons en kleppen (volgt nog)

Instellingen om in AEROfly goed te kunnen beginnen met zweefvliegen