
Deel 1:
Hoe komt een lijnvliegtuig tot leven
Steller: Karol
Datum: 24 april 2024
Laatste bewerking 29 juli 2024
Benodigdheden:
Balsahout, lijm, motor, klos besturingsdraad, veel kennis en geduld.
Het vliegtuig wordt: 78 x 45 cm met een totaalgewicht van 449 gram
We hebben een Webra 1,5 cc dieselmotor van 90 gram
Propeller 7×6 Flexibel plastic
Brandstof:

30% Castor -38% Kerosine – 30 % Ether en 2 % Nitrate
Detail tijdens het werken:
Toen alles op zijn plaats zat heb ik hem gewogen en het zwaartepunt bepaald. Leeggewicht = 400 gram zonder tiplood. Maar helemaal compleet 449 gram.
Zwaartepunt ligt op 35 cm vanaf de vleugelvoorrand bij een koorde van 13 cm.
Zou ideaal moeten zijn om het geheel goed te laten vliegen.
Dit moet ongeveer het resultaat worden.

We beginnen met het aan elkaar lijmen van twee stukken balsahout van 10×1,5 cm tot één plank. Die gaan we verzagen, schuren en modelleren tot een vleugel van in totaal 78 cm en een breedte aan de tips van 10, 5 cm en in het midden van 14 cm. De vleugel is geboren. Dan een romp van 45 cm. Een passend gat uitzagen om de vleugel doorheen te schuiven en aan de achterkant een zaagsnede voor de elevator.

Dan kan het er zo uitzien:

Dan gaan we werken de staart: 29 cm lang en aan het einde 3 cm breed en in het midden 6 cm.
Dan de elevator, wat aan de staart bevestigd wordt. Lengte: 29 cm en 2,5 breed.

Nog wat detailwerk van de staart:

Dan gaan we het draaigedeelte van de lijnbesturing aanbrengen

En vervolgens de elevator in elkaar plakken en het staartwiel/landingsbeveiliging aanbrengen


Nog een detail: Hier zit het hoorntje gemonteerd met de spaak naar het stuurmechanisme

Vervolgens worden de doorvoer lussen van de besturingsdraden aangebracht op de linkervleugel

Op de rechtervleugel wordt tiplood aangebracht. Dit vooral om bij het begin van het opstarten het vliegtuig een horizontale stabiliteit te geven.

Waarna we dit krijgen, als ook de motor is aangebracht

Dan gaan we er eerst alles op aanbrengen en als alles naar wens is, gaan alle details eraf en

Gaan we verven: Twee ondergrond met jachtlak, waarna na elke laag zeeeééeeeeééeeer goed geschuurd moet worden. Daarna goed lak. Weer laag voor laag en schuren en laten drogen. Proces van een week. Goed afplakken is een voorwaarde voor mooi strak werk



Deel 2 verdere afbouw:
Het geheel goed laten drogen

Gewicht voor het verven:

Na het verven:

En complete gewicht nadat alles erop en eraan zit:

Uiteindelijk ziet het er zo uit met een prachtige cockpit en een mooie naam erop gezet door Ben (een clubgenoot).

De drie gangen in de uitvoering:
Blank hout, schilderen en helemaal compleet

Wat details:
De bescherming van de sproeier tegen het afbreken bij een eventuele koprol bij het landen of andere calamiteiten:

De draadklos met 14 meter draad:

Met haakje in de klos wordt het draadbegin vastgezet:

Hier de bescherming van het gasnaaldje, zodat het niet afbreekt bij een landing

Nog wat details:


Bijna gereed!!!!

Veel plezier bij het bouwen en het vliegen