Nieuport

De Nieuport van Ben als voorbeeld voor ons bouwproject.

Het eerste bouwproject begint vanaf 5 november op de clubavond met het bouwen van het depron vliegtuig de Nieuport.
De bouwtekening is te vinden onder www.flugmodell-magazin.de. Ga naar het kopje downloads en op pagina 47 staat het model. Tik op het model en je krijgt de beschrijving en de downloadknop voor de bouwtekening. Ter verduidelijking hier een aantal foto’s van de bouw. 


Voorgesneden materiaal c.q. zelf te snijden materiaal worden op dinsdag 5 november uitgereikt. De motor en regelaar hebben de deelnemers inmiddels ontvangen.
Nog zelf te bestellen of meenemen:
2 x 3,7 grams servo’s – klik hier – : zie foto
Afbreekmesje
Lijm van de Action, zie foto
Lipo 2s 350 mili-ampere
Propeller 7×6
Coördinatoren bij het bouwen van dit project zijn Ben en Gijs.
Op de eerste avond zullen de materialen besproken worden en het plan van aanpak 

We gaan bouwen; Ons begeleidingsteam staat de bouwers bij met raad en daad. De juiste volgorde wordt besproken en dan gaan we beginnen. Ons dreamteam:

Dan gaan we daadwerkelijk aan de gang. We beginnen met het bekijken van de tekening en ontwerp. Hoe zit het allemaal in elkaar.

Dan beginnen we met of de tekening overbrengen op depron en alles uitsnijden of de kant en klare depron, welke is uitgesneden, netjes uitdrukken.

Vervolgens gaan we kijken welke onderdelen waar moeten komen. Hoe krijgen we de domping erin en hoe komt de motor te zitten en waar de servo’s en esc.

De propellor moet uiteindelijk wel buiten het vliegtuig uitsteken, zodat hij niet tegen de fusilage aankomt.

Er zijn natuurlijk diverse motor, langer breder, meer minder kv enz . Bij de keuzes kun je kijken naar de gewichten, kracht en maten enz. Een ieder maakt zijn eigen keuzes tenslotte. Kijk wat je in voorraad hebt en wat je denkt dat goed is uit ervaring.

Probeer het geheel zo licht mogelijk te houden. Dat is natuurlijk ook zo met de servo’s ende ontvanger. De ontvanger geheel “uitkleden” is natuurlijk ook prachtig. Is niet voor iedereen weggelegd, maar de toppers onder ons……..Maar gewoon een 4 kanaals zender werkt zonder aanpassingen ook prima.

Nadat het aandrijvings gedeelte klaar is en uitgetest!!!!! gaan we bouwen . Links draaiend. Werk alles!!!

We beginnen met de romp:

We hebben zo het en een nodig. Goede spelden, die niet te grote gaten maken. Draad – super sterk -wat niet zomaar breekt.

Da gaan we de stuurstangen aanbrengen. Liefst zo licht mogelijk. Kan op allerlei manieren Hier een voorbeeld:

Dan het motoer gedeelte erin. Heb je tevens domping en zijwaartsstelling- als je het er precies inzet. Vervolgens natuurlijk de elevator en het Rudder. Links de elevator en rechts het rudder.

Vervolgens gaan we bovenkant dichtmaken, nadat we de bovenste draadgeleiders hebben aangebracht. Je kan natuurlijk ook een andere volgorde van bouwen kiezen. Kijk wat je goed dunkt.

Dan is dat misschien een mooi moment om te schilderen.In die tijd was alles Canvas en jute. Probeer het een ” van toen” look te geven.

De bovenste draadgeleiders aanbrengen. Kijk hoe de daden moeten lopen tov de wings. Er zit een mooie mal bij. Die wordt horizontaal gelijk met de twee streepjes geplaatst. Gebruik die zou ik zeggen. Eerst de stokjes op de juiste lenge en vervolgens proberen het er allemaal recht in t ezetten. Voor je echt plakt of net erna; kijken van alle kanten of je vliegtuig nog recht staat en niet overhelt……….

Dan gaan we het onderstel bouwen. Alle stokjes van de draadgeleiders moeten niet te dik zijn. De betere lollie stokjes zijn al voldoende!!Ook hier zit weer een mooie mal bij. Ik zou zeggen; gebruiken. De ondersteuning voor het onderstel aan de voorkant lang. Denk aan de lengte van de propellor. Een 7x 4 bijvoorbeeld is een lang eind. De ondersteuning van het onderstel aan de achterkant is veel lager. Hier zie je de bijgeleverde mal:

Nog wat details van het origineel. Kijk tevens waar de spandraden van de vleugels aan de onderkant vastgezet moeten worden.

Gevolgd door nog wat details bij het bouwproces:

Op de vleugels de houten spanten lijmen. Goed kijken wat de vliegrichting is. Evt gaatjes boren voor de spandraden van de vleugels.

Nogmaals de tekening met de spandraden. Goed bekijken!!

Dit moet hij worden!!!