Dit programma is bedoeld voor mensen die het Motor A brevet hebben gehaald, daarna veel vliegervaring hebben opgedaan en er aan toe zijn om hun vliegvaardigheid te verbeteren.
We gebruiken figuren uit het F3A (Outdoor precisie) of F3P (Indoor precisie) programma.
De volgorde die we in dit advies volgen zijn logisch van opbouw. Dat zullen we ook toelichten, omdat we niet vinden dat je trucjes moet leren, maar moet begrijpen waarom je iets doet of moet doen.
Het is van belang dat je een vliegtuig hebt waarmee het op de normale manier mogelijk is om vliegfiguren te vliegen. Het helpt als je dat betreffende vliegtuig onder meerdere weersomstandigheden hebt leren vliegen.
Wenselijke toestel eigenschappen:
- Beetje extra motorvermogen
- 4 Functies: Rolroeren (ailerons), hoogteroer (elevator), richtingsroer ( rudder) en gas (throttle)
- Toestel goed getrimt (Als je niet stuurt dat het toestel dan rechtuit vliegt en niet stijgt of daalt)
- Expo ingesteld op alle roeren
We moeten vooral niet denken aan alleen maar geoefende vliegers, maar ook mensen die net hun brevet hebben en die net lekker kunnen vliegen kunnen baat hebben bij wat uitleg en voorbeelden. Hierbij een ondersteunende tekst van Winfried. Een zeer ervaren “piloot”
Van alle oefeningen zijn filmpjes. Het is nog jammer dat alle oefeningen in de filmpjes in mode 2 worden gevlogen, maar we blijven natuurlijk zoeken naar filmpjes in mode 1 en zodra we de oefeningen kennen kunnen we ze zelf opnemen in mode 1.
Alle figuren worden op niet al te grote hoogte gemaakt. Het zicht op het toestel moet immers subliem zijn. Dit is de hoofdreden waarom we adviseren een toestel te gebruiken dat je onder alle omstandigheden al beheerst.
Alle figuren doe je vanuit ‘base leg’ van het circuit (als je voor je langs vliegt dus)
Alle figuren vlieg je relaxt en je maakt ze niet te klein
De volgende oefening in de aangegeven volgorde gaan we oefenen:
Het doel is beter vliegen door een betere controle over je vliegtuig. Theorie en praktijk moeten wel samen gaan.
We beginnen met een filmpje om wat inzicht te krijgen hoe het leerproces zou kunnen verlopen. Wat algemene basis uitleg:
Goede raad bij het oefenen:
Oefen op de simulator
Altijd met hetzelfde vliegtuig
Neem voldoende hoogte
Weet wat je wilt doen
Overdenk je escape voor als het misgaat
Oefen de oefeningen twee kanten op. Dan ben je niet afhankelijk van de windrichting
Op de diverse simulatoren zit de mogelijkheid om je vordering op te nemen. Kijk deze eens terug.
Om alles wat je moet doen beter te snappen is een stickplane erg handig.